Szybko, bezpiecznie i wygodnie, czyli SKD…
W maju bieżącego roku, banki publikowały swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 r., a Millennium Bank za ten okres nie odnotował imponujących zysków. Natomiast trzeba brać pod uwagę fakt, że banki zobowiązane są do zawiązywania odpowiednich rezerw wynikających z ryzyka prawnego związanego m.in. z kredytami walutowymi. Tak się składa, że Millennium Bank posiada niezwykle kaloryczny pod kątem finansowym portfel spraw tzw. kredytów frankowych, a frankowicze chętniej decydują się na wytoczenie powództwa, niż na podpisanie ugody. Jest to zapewne jeden z tych czynników, które znacząco wpływają na osiągnięcia finansowe banku. Na tej płaszczyźnie biznesowej, złotowe kredyty gotówkowe również odcisną swoje piętno na wynikach banku, a ich marketingowa dewiza “szybko, bezpiecznie i wygodnie” nie musi dotyczyć jedynie oferowanych usług finansowych, a może też przyświecać konsumentom dochodzącym swoich roszczeń przed sądem, powołując się na tzw. Sankcję Kredytu Darmowego.
Nowe powództwa p-ko Millennium w drodze
Jak zostało już podkreślone, coraz liczniej ze swoimi roszczeniami wobec banku, mogą występować kredytobiorcy gotówkowi, ponieważ Millennium stosował niedozwolone zapisy nie tylko w umowach dotyczących kredytów waloryzowanych do waluty obcej. Nieuczciwe praktyki dotyczyły również posiadaczy kredytów gotówkowych w polskich złotych. Kredytodawca próbując obejść przepisy, szczególnie w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego (zaliczając kredytowane koszty do całkowitej kwoty kredytu), uzyskiwał dodatkowe wynagrodzenie kosztem konsumenta. W skutek takiego działania, naliczano odsetki od pełnej wartości kredytu i tym samym zwiększyła się suma, którą konsument jest zobowiązany spłacić kredytodawcy.
Podobne naruszenie stosował również Euro Bank, którego działalność przejął Bank Millennium. Jako następca prawny, jest teraz odpowiedzialny nie tylko za swoje ale i za „błędy prawne” swojego poprzednika.
Takie działanie jest niezgodne z zapisami ustawy o kredycie konsumenckim
Ustawodawca już w 2011 r przewidział możliwość zastosowania kary w postaci pozbawienia kredytodawcy dochodu.
Art. 45 ustawy o kredycie konsumenckim
W przypadku naruszenia przez kredytodawcę art. 29 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 1-8, 10, 11, 14-17, art. 31-33, art. 33a i art. 36a-36c konsument, po złożeniu kredytodawcy pisemnego oświadczenia, zwraca kredyt bez odsetek i innych kosztów kredytu należnych kredytodawcy w terminie i w sposób ustalony w umowie.
Powyższy przepis z ustawy ma zastosowanie w sytuacji gdy kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku informacyjnego wobec konsumenta. Zwyczajowo zastosowanie wadliwego mechanizmu polegającego na zaliczeniu kredytowanych kosztów w poczet całkowitej kwoty kredytu powoduje, że wszelkie wskazane w umowie paramenty dotyczące kosztów kredytu są błędne.
O czym powinien pamiętać każdy kredytobiorca:
- W pierwszej kolejności trzeba zidentyfikować, czy w posiadanej umowie kredytowej bank zastosował naruszenie.
- Należy pamiętać o oświadczeniu o skorzystaniu z Sankcji Kredytu Darmowego, które należy złożyć do banku tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
- Trzeba też uwzględnić fakt, że z Sankcji Kredytu Darmowego można skorzystać najpóźniej do roku czasu od wykonania umowy (spłaty kredytu).
Wskazana pomoc doświadczonego pełnomocnika
Zaleca się skorzystanie z usług specjalistów, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu spraw dotyczących sporów na linii kredytobiorca gotówkowy – bank. Dokonają oni rzetelnej analizy umowy w celu identyfikacji naruszenia i wydadzą rekomendację czy istnieje możliwość zastosowania Sankcji Kredytu Darmowego. Dodatkowo kredytobiorca wytaczając powództwo samodzielnie najczęściej nie potrafi poradzić sobie z zawiłą procedurą sądową, a także ogromem argumentów i dowodów przedstawianych przez przeciwnika procesowego, co niestety może prowadzić do niekorzystnego rozstrzygnięcia sprawy, dlatego pomoc profesjonalnego pełnomocnika jest nieodzowna.
Oferta GK Votum obejmuje m.in. analizę umów kredytowych lub pożyczek, identyfikację ewentualnych naruszeń ustawy o kredycie konsumenckim oraz pomaganie klientom w skorzystaniu z przysługujących im korzyści na drodze postępowania przedsądowego i sądowego.
Do każdego Klienta podchodzimy indywidualnie, dlatego przydzielimy Ci Twojego osobistego doradcę, który skontaktuje się z Tobą, aby dobrać najlepsze dla Ciebie rozwiązanie oraz zapewnimy bezpłatną analizę Twojej umowy kredytowej lub umowy o pożyczkę pozabankową.
Anna Wróblewska
Koordynator ds. Rozwoju Projektu